06 Januari 2025 – 09 Januari 2025
YAN, 09 Januari 2025 โ Jabatan Kerja Raya (JKR) Kedah telah berjaya melaksanakan Audit Pensijilan Semula Sistem Pengurusan Kualiti (ISO 9001:2015) oleh SIRIM QAS International Sdn. Bhd. Audit ini melibatkan beberapa JKR Daerah, iaitu JKR Daerah Yan, JKR Daerah Langkawi, JKR Daerah Pendang, dan JKR Daerah Padang Terap/Pokok Sena.
Audit yang berlangsung selama empat hari ini bertujuan untuk memastikan pematuhan JKR terhadap piawaian antarabangsa dalam pengurusan kualiti, sekaligus mengekalkan pensijilan ISO 9001:2015 yang diperoleh sebelum ini. Sepanjang audit ini, beberapa projek telah diaudit untuk menilai keberkesanan sistem pengurusan kualiti yang diterapkan dalam pelaksanaan kerja dan pengurusan projek.
Antara aspek yang diberi tumpuan dalam audit ini termasuk:
- Pematuhan kepada Proses dan Prosedur: Penilaian terhadap sejauh mana prosedur operasi standard dipatuhi dalam setiap peringkat kerja.
- Pengurusan Dokumentasi: Semakan ke atas rekod-rekod penting yang menunjukkan bukti pelaksanaan dan kawalan kualiti.
- Kecekapan Sumber Manusia: Penilaian terhadap tahap latihan dan kompetensi kakitangan yang terlibat dalam pelaksanaan projek.
- Pematuhan Terhadap Keperluan Pelanggan: Tinjauan terhadap usaha JKR dalam memenuhi keperluan dan kepuasan pelanggan.
Sepanjang audit, pasukan juruaudit SIRIM QAS International Sdn. Bhd. telah mengadakan sesi perbincangan, semakan dokumen, dan lawatan tapak ke beberapa projek yang sedang dan telah dilaksanakan di bawah tanggungjawab JKR Daerah yang terlibat.
Keputusan awal daripada juruaudit menunjukkan bahawa JKR Kedah berjaya mengekalkan tahap pematuhan yang tinggi terhadap piawaian ISO 9001:2015. Laporan penuh audit akan dikeluarkan oleh SIRIM QAS International dalam masa terdekat, namun tiada ketidakpatuhan kritikal yang dilaporkan sepanjang tempoh audit.
Pengarah JKR Kedah, Ir. Mohd Fisal Bin Ismail,BCN, dalam kenyataan beliau menyatakan, โPencapaian ini adalah hasil komitmen semua pihak dalam memastikan keberkesanan sistem pengurusan kualiti yang diterapkan di JKR Kedah. Ia juga mencerminkan usaha berterusan kami dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan dan stakeholders.โ
Dengan selesainya audit ini, JKR Kedah yakin dapat terus mengekalkan pensijilan ISO 9001:2015 sebagai bukti kecekapan dan komitmen organisasi dalam pengurusan kualiti. Tahniah diucapkan kepada semua pihak yang terlibat!
Sumber daripada Unit ICT JKR Daerah Yan, Kedah oleh Tc. Khairy (mkhairy@jkr.gov.my).
#JKRDaerahYan
#JKRNegeriKedah
#JKRIbuPejabat
#KementerianKerjaRaya
#TeamICTJKRDaerahYan
#PrihatinRakyat
#BerkhidmatUntukNegara
#KedahSejahteraNikmatUntukSemua
#TheGreaterKedah