- CARTA ORGANISASI
- OBJEKTIF JKR KEDAH
- FUNGSI
- VISI DAN MISI
- PIAGAM PELANGGAN JKR KEDAH
- PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN
- SENARAI PENGARAH TERDAHULU
- SEJARAH PENUBUHAN
OBJEKTIF
Menyediakan infrastruktur Bangunan Kerajaan bagi Kementerian Pelanggan bagi memenuhi Dasar Pembangunan Negara dengan menumpukan kepada:-
1. Menyerahkan 100% projek mengikut jadual yang dipersetujui dengan varian 10%.
2. Menyiapkan 100% projek mengikut kos yang diluluskan dengan varian 10%.
3. Ke arah produk berkualiti yang memenuhi kepuasan pelanggan kepada tahap melebihi 70% (berdasarkan kepada borang kepuasan pelanggan).
4. Membelanjakan 100% peruntukan tahunan projek dengan varian 5%.
5. Ke arah produk berkualiti yang menjurus kepada aduan sifar daripada pelanggan di mana kurang daripada 10 jenis aduan* bagi setiap projek yang berkait dengan ciri-ciri berikut:
a) Kefungsian produk sebagaimana rekabentuk
b) Selamat digunakan
c) Kemudahan senggaraan
d) Mutu ketukangan (workmanship).
* Jenis aduan bermaksud satu bentuk kerosakan / kecacatan / kegagalan mana-mana komponen dalam produk tanpa mengira bilangan lokasi atau kekerapan yang berlaku semasa tempoh tanggungan kecacatan bagi sesuatu projek.
FUNGSI
|
|
|
VISI DAN MISI
VISI
Menjadi pemberi perkhidmatan bertaraf dunia dan pusat kecemerlangan dalam bidang pengurusan aset, pengurusan projek dan kejuruteraan untuk pembangunan infrastruktur negara berteraskan modal insan yang kreatif dan inovatif serta teknologi terkini.
MISI
Misi JKR ialah untuk menyumbang kepada pembangunan negara dengan :-
– Membantu pelanggan kita merealisasikan matlamat dasar dan menyampaikan perkhidmatan melalui kerjasama sebagai rakan kongsi strategik.
– Mempiawai proses dan system kita untuk memberikan hasil perkhidmatan yang konsisten.
– Menyediakan perkhidmatan pengurusan aset dan projek yang effektif dan inovatif.
– Mengukuhkan kompetensi kejuruteraan sedia ada.
– Membangunkan modal insan dan kompetensi baru.
– Mengutamakan integriti dalam memberikan perkhidmatan.
– Membina hubungan harmoni dengan masyarakat.
– Memelihara alam sekitar dalam penyampaian perkhidmatan.
SENARAI PENGARAH TERDAHULU
Senarai Pengarah Terdahulu
NAMA | TARIKH BERKHIDMAT |
Mr. G.GJERTSEN | 19.10.1955 |
Mr. R.R. CAMBRIDGE | 20.10.1955 – 20.09.1957 |
MR. W.P.WINSTON | 21.09.1957 – 16.09.1959 |
MR.G.S. GLAISTER | 17.09.1959 – 16.04.1960 |
MR.B.J.M. CARVILL | 17.04.1960 – 11.09.1960 |
MR.G.S. GLAISTER | 10.10.1960 – 1964 |
TAN SRI MAHFOZ B. KHALID | 1964 – 07.09.1969 |
EN. CHIN THEAM HUAH | 08.09.1969 – 31.05.1972 |
EN. LIM THONG PENG | 01.06.1972 – 03.03.1975 |
DATO’ IR. PONNUDURAI DSDK.,BCK. | 04.03.1975 – 09.01.1986 |
DATO’ IR. HJ. ABDULLAH B. HJ. ABBAS DSDK.,SDK. | 16.04.1986 – 06.02.1996 |
DATO’ DR. NORDIN B. YUNUS DSDK.,SDK. | 01.04.1996 – 13.09.2003 |
TUAN IR. SYED MOHD. HAMDAN B. SYED HARMAN AMP. | 16.012004 – 15.10.2005 |
DATO’ IR. BAHARANUDDIN B. CHE ZAIN | 16.11.2005 – 15.12.2008 |
TUAN IR. ROSLAND B. ABD. GHANI | 01.01.2009 – 17.09.2012 |
DATO’ HJ. SAMSUDIN B. BAKAR | 17.09.2012 – 24.05.2017 |
TUAN IR. HJ. WAN MOHAMAD HILMI BIN WAN MAHMUD | 03.07.2017 – 24.03.2019 |
TUAN IR. HJ. IBRAHIM BIN AHMAD | 25.03.2019 – 10.05.2022 |
Ir. MOHD FISAL BIN ISMAIL, BCN. | 17.07.2022- KINI |
SEJARAH PENUBUHAN
Jabatan Kerja Raya Negeri Kedah ditubuhkan pada 19.10.1955. Dahulunya, Jabatan Kerja Raya merupakan satu Jabatan Kerajaan yang diberi tanggungjawab memikul amanah dalam menyediakan kemudahan Infrastuktur Awam seperti Jalan, Bangunan, Jambatan, Lapangan Terbang dan Pelabuhan .
Hubungi Kami
Pengarah JKR Negeri Kedah Darul Aman
Tingkat 6, Bangunan Sultan Abdul Halim
Jalan Sultan Badlishah
05582 Alor Setar, Kedah Darul Aman.
Pej. Am: 04-7297100
Pertanyaan: 04-7297171
Faks: 04-7297264
E-mel: jkr[at]kedah.gov.my
Tarikh Kemaskini